www.aquaris.com.pl

Warto wiedzieć


ORGANIZACJA   NAUKI   PŁYWANIA:
  1. Zajęcia prowadzone są w wydzielonych nieckach wodnych o głębokości maksymalnie 0,7 metra.
  2. Woda w basenie jest chlorowana, posiada temperaturę 28 °C, spełnia wszystkie wymogi sanitarne. Basen jest regularnie kontrolowany przez Sanepid.
  3. Pełny cykl zajęć to 8 spotkań, po 1 tygodniowo. Zajęcia trwają 30 minut, dodatkowe 15 minut przeznaczone jest na przebieranie się przed i po zajęciach.
  4. Dzieci uczą się podstawowych umiejętności pływackich w nadmuchiwanych rękawkach, przy bezpośredniej obecności opiekuna (rodzica).
  5. W czasie zajęć wykorzystywane są zabawki oraz sprzęt pływający (deski, motylki, maty, piłki itp.) ułatwiające i uatrakcyjniające dzieciom naukę.
  6. Dzieci będą samodzielnie utrzymywały się w wodzie w pozycji pionowej, w leżeniu na piersiach i grzbiecie przez 15 sek., jak również będą potrafiły przepłynąć samodzielnie kilka metrów.
  7. Podczas zajęć rodzice informowani są głównie o sposobie asekuracji i trzymaniu dziecka podczas wykonywania ćwiczenia.
  8. Pierwsze ćwiczenia rozpoczynają się od bliskiego kontaktu dziecka z rodzicem. Nosząc je na rękach sposobem "matczynym" zapewniają mu bardzo bliski kontakt z osobą, do której ma zaufanie. Powoduje to zmniejszenie lęku przed wodą.
  9. W dalszym szkoleniu obniżamy ułożenie dziecka tak, aby stopniowo zanurzało się w wodzie, począwszy od nóżek, pasa, do ramion.
  10. Ważnym etapem jest zmiana trzymania dziecka: z pozycji twarzą do siebie, na pozycję plecami do rodzica.
  11. Podczas kolejnych lekcji kursu zmianie ulega sposób i odległość trzymania dziecka. Tak realizowane ćwiczenia stopniowo oswajają dzieci z myślą, że można samodzielnie, bez pomocy opiekuna, wykonać dane ćwiczenie.

WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW:

  1. Przed rozpoczęciem zajęć na basenie rodzice powinni przygotować dziecko do większego kontaktu z wodą.
  2. W tym celu podczas codziennych kąpieli należy przyzwyczajać dziecko do polewania wodą głowy oraz twarzy. Oczywiście na początku jest to odrobina wody, ale z czasem coraz więcej. Wskazane są kolorowe zabawki, dzięki którym pobyt dziecka w wannie, jak i później w basenie, będzie bardziej atrakcyjny.
  3. Państwa spokój jest niezbędny podczas pływania z maluszkiem. Choć nasi instruktorzy robią wszystko, aby dzieci przez cały pobyt w wodzie były uśmiechnięte, może się zdarzyć, że mały zuch będzie się denerwował lub zacznie płakać - kiedy malcowi naleje się woda do oczka czy uszka lub zakrztusi się wodą. Wtedy ogromną rolę gra opanowanie rodzica. Jeśli dziecko wyczuje Państwa zdenerwowanie, samo zacznie być niespokojne i może zniechęcić się do zajęć. Zasada ta dotyczy nie tylko basenu.
  4. Tylko regularne wizyty na basenie pozwolą maluchowi zaprzyjaźnić się z wodą i nauczyć się odpowiednich ruchów, wzmocnić też jego odporność. Część dzieci przez kilka pierwszych wizyt na basenie może wykazywać zdenerwowanie lub nawet płakać. Proszę jednak zwrócić uwagę na fakt, że każdy zuch doskonale bawi się w wodzie w domu, we własnej wannie. Nie woda jest więc przyczyną zdenerwowania takiego zucha, ale dodatkowe czynniki pływaniu towarzyszące - hałas, duża ilość obcych ludzi, oświetlenie, pieluszka, rękawki. Czasami tych nowych bodźców jest za dużo jak na początkowe możliwości małego dziecka i płaczem daje znać, że nie bardzo mu się tu podoba. Spokój rodziców jest wtedy najważniejszy - należy odwrócić uwagę dziecka od otoczenia i skoncentrować ją na jakiejś zabawce. Nie trzeba się zniechęcać. Tak jak po pierwszym upadku nie będziecie Państwo zniechęcali dziecka do nauki chodzenia, tak i w razie płaczu na pierwszych zajęciach nie rezygnujcie z tej doskonałej formy wspólnego spędzania wolnego czasu. Zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci znalezienie się w nowym miejscu wśród obcych jeszcze ludzi może powodować niepokój i budzić lęk. Z naszego doświadczenia wynika, iż większość dzieci aklimatyzuje się w grupie po 3 - 4 zajęciach - stąd odeszliśmy od koncepcji tzw. lekcji próbnych - po jednych zajęciach rodzice dalej nie wiedzieli, czy dziecku się podoba czy nie. Trzeba naszym milusińskim dać szansę na adaptację do warunków panujących w grupie i na basenie. Nie uzyska się tego jedną wizytą ani samodzielnym przychodzeniem na basen - nie da to szansy na oswojenie z dziećmi w jednej grupie.
  5. Bardzo prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na nasze małe zuchy podczas wspólnego pobytu na basenie. Szczególnie w trakcie pobytu pod natryskami, w drodze na zajęcia i przy przebieraniu dzieci. Nie pozwólmy im biegać po płycie basenu - podłoże jest często śliskie, łatwo o upadek.
  6. Pomiędzy ostatnim posiłkiem a zajęciami powinna być zachowana minimum godzinna przerwa; warto zabrać ze sobą coś do zjedzenia po lekcji.
     
    CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI PŁYWANIA:
  1. Środowisko wodne jest pierwotnym środowiskiem człowieka.
  2. Przez pierwsze 6 miesięcy swojego życia na "suchym lądzie" dziecko nie jest zdolne do samodzielnego przemieszczania się. Swoboda ruchu, którą zapewnia woda, umożliwia przemieszczanie się w różnych kierunkach z niewielką pomocą rodzica. Ponieważ woda jest wprowadzona w ruch (rozpryskuje się, pieni, faluje) oddziałuje na ciało dziecka. Musi więc ono przeciwdziałać zmianom pozycji, przez co poprawia się zmysł równowagi.
  3. Środowisko wodne dostarcza możliwości nieskrępowanego ruchu i jest czynnikiem odprężającym mięśnie. Podczas przebywania w wodzie mięśnie wykonują mniejszą pracę statyczną.
  4. Od momentu kontaktu z wodą i z powodu zanurzania i wynurzania klatki piersiowej oddech dziecka przyspiesza się, aby po chwili stać się dłuższym i głębszym. Ciśnienie działające na klatkę piersiową powoduje zwiększoną inhalację, a mięśnie towarzyszące oddychaniu wzmacniają się, co ma pozytywny wpływ na rozwój klatki piersiowej.
  5. Poprzez przebywanie w grupie rówieśników rozwija się osobowość dziecka. Wspólne spędzanie czasu w wodzie ma ogromy wpływ na kontakt między rodzicem a dzieckiem. Czynniki te i obecność bliskiej osoby w większości przypadków wpływają na pozytywne reakcje dzieci w wodzie. Ciało rodzica jest cały czas blisko ciała dziecka. Również, kiedy to możliwe, utrzymywany jest kontakt wzrokowy. Wszystko to sprawia, że wzmacniają się więzi emocjonalne rodzic - dziecko.
  6. Nauka pływania to znakomita zabawa dla niemowląt i dzieci. Dzięki wykorzystaniu zabawek i szeregu kolorowych pomocy zajęcia w wodzie są wesołą, ciekawą i zdrową formą spędzania czasu i mogą stanowić podstawę i rozbudzić potrzebę aktywnego spędzania wolnego czasu w późniejszym życiu. A pływanie jest chyba jedynym sportem, którym można cieszyć się wspólnie z dzieckiem od pierwszych miesięcy jego życia.
Przychodząc na zajęcia należy zabrać ze sobą:
  • pieluszkę do pływania dla dziecka do 3-4 roku życia,
  • strój kąpielowy dla dziecka starszego (strój musi być przylegający do ciała!),
  • ręcznik,
  • klapki dla dziecka chodzącego,
  • kosmetyki po kąpieli,
  • jeśli dziecko bardzo nie lubi rozstawać się z zabawkami wykorzystywanymi podczas zajęć  można wziąć z domu jakąś ulubioną zabawkę dziecka do wody i po zakończonej lekcji dać ją mu, aby mogło się nią pobawić.

 ZDROWOTNE ASPEKTY ZAJĘĆ NA BASENIE:

  1. Wpływ zajęć na basenie na rozwój psycho – fizyczny dziecka:
  • stymulacja rozwoju psycho - społecznego,
  • zwiększenie ogólnej odporności na infekcje i zakażenia, usprawnianie układu oddechowego i odpornościowego - pływające niemowlęta chorują rzadziej,
  • zwiększenie ogólnej wydolności organizmu,
  • profilaktyka chorób kręgosłupa,
  • profilaktyka wad postawy tj. skrzywień kręgosłupa zarówno w płaszczyźnie czołowej jak i strzałkowej,
  • zapobieganie wadom kończyn dolnych,
  • wspomaganie procesu rehabilitacji u dzieci z dolegliwościami kostno - stawowymi, korzystne oddziaływanie na ruchomość stawów,
  • poprawa wydolności ogólnej dzieci poprzez aktywację układu krążeniowo - oddechowego,
  • poprawa funkcji hemodynamicznych ustroju; ćwiczenia w środowisku wodnym angażują w dużym stopniu układ krążenia zwiększając jego sprawność,
  • poprawa wytrzymałości,
  • poprawa funkcji respiratoryjnych poprzez zwiększenie ruchomości klatki piersiowej,
  • poprawa koordynacji nerwowo-mięśniowej, doskonalenie koordynacji ruchów,
  • wzmacnianie siły mięśniowej, wyrabianie silnego gorsetu mięśniowego - dzieci pływające zaczynają wcześniej chodzić niż ich niepływający rówieśnicy,
  • zapobieganie otyłości,
  • doskonała forma zabawy dla malca; ćwiczenia w wodzie relaksują go zarówno fizycznie jak i psychicznie - w opinii rodziców dzieci lepiej jedzą, znakomicie śpią i rozwijają się szybciej, niż ich rówieśnicy nie uczęszczający na basen,
  • pobudzanie tempa i jakości rozwoju fizycznego i umysłowego niemowlęcia,
  • dla niektórych maluchów pływanie jest formą znakomitej rehabilitacji, pomaga uwolnić się od napięć mięśniowych, które powodują przykurcza rąk lub nóg; ruch w wodzie pomaga także w terapii dzieci, które urodziły się z porażeniem mózgowym.
  • dzieci wyjątkowo energicznie mają możliwość odreagowania w wodzie, a niechętnie poruszające się stają się aktywne.
  1. Wskazania zajęć na basenie:
  • choroby układu kostno- stawowego,
  • astma oskrzelowa (przy wykluczeniu uczulenia na ozon i chlor)
  • nadpobudliwość psycho – ruchowa,
  • spowolniony rozwój fizyczny i umysłowy,
  • niska aktywność ruchowa,
  • otyłość,
  • napięcie mięśniowe powodujące przykurcze rąk i nóg.

3.  Przeciwwskazania zajęć na basenie:

  • częste ulewania i wymioty (refluks żołądkowo-przełykowy),
  • nawracające infekcje dróg oddechowych,
  • zapalenie uszu,
  • infekcja przewodu pokarmowego,
  • przewlekłe choroby płuc,
  • uczulenie na ozon,
  • choroby skóry (gronkowiec, paciorkowiec),
  • ostre i przewlekłe choroby układu moczowego,
  • stany po przebytej infekcji,
  • schorzenia neurologiczne (po konsultacji z lekarzem),
  • szczepienia,
  • dysplazja stawów biodrowych,
  • choroby serca.

·        

Partnerzy

Powiatowy WOPR w Sokołowie Podlaskim